مربا – یک ایده جدید در جامعه مجازی

Categories Morabaa

از سال ۱۳۸۵ با تأثیر گرفتن از فعالیتی که در حوزه های مجازی داشتم تصمیم گرفتم اقدام به ایجاد یک جامعه مجازی متمایز کنم.

با توجه به مطالعاتی که بنده در حوزه های مختلف جامعه مجازی داشتم متوجه  شدم که جامعه مجازی در حالی که اقدام به متصل نمودن افراد نموده و جوامع مجازی جدیدی را ایجاد می نماید ، بدون در نظر گرفتن سنخیت افراد از لحاظ جغرافیایی یا فرهنگی اقدام به بسط دادن فرهنگ مشترک بین آنها را دارد ، این فرهنگ مشترک مزایا و معیابی دارد بعنوان مثال بعد از فیزیکی شدن اجتماع یا از آنلاین به آفلاین تبدیل شدن این‌گونه ارتباطات ، افراد فعال در اینگونه ارتباطات در مدت زمان کوتاهی دچار آسیب های مختلفی می شوند که بدلیل شناخت کم و بالاگرفتن تفاوت های فرهنگی و پذیرش یا عدم پذیرش آنها شکل می گیرد.لذا تشکیل گروه‌های مجازی برگرفته شده از جوامع مجازی کنونی نوعی ارتباط نا منسوخ را ایجاد می‌کند و محیط های دوستی که موجبات پیشرفت افراد را فراهم می‌آورد تبدیل به یک سری محیط های سرگرمی غیر دانش و کمال محور می شوند. بنده با نظر به اینگونه اجتماعات که فقط پر کننده ی ساعات افراد عضو در آن است اقدام به طراحی شبکه ای کردم که در حین جذابیت رقابتی موجود در این‌گونه شبکه‌ها ، مسیری را برای کاربران فراهم می‌آورد تا ضمن سرگرمی موجبات پیشرفت‌های اجتماعی آنان نیز فراهم آمده و مسیری برای زندگی آن‌ها هموار شود تا از بطالت و نگرش‌های منتقدانه شبکه‌های موجود اجتماعی فاصله گیرند.

این نوع شبکه از طریق عضو گیری های رایگان خود ، کاربر مورد نظر را ترقیب به ایجاد یک کسب کار استراتژیک می نماید و به کاربر اجازه می‌دهد تا بتواند گروه های خود را تعریف و از افراد مختلف برای پیشبرد این هدف استفاده نماید. این افراد با امکانات متنوع رقابتی که در این جامعه مجازی گنجانده شده است می‌توانند به طرح کسب و کار یک کارآفرین کمک کرده و به سهم مشخص شده ی خود برسند و همچنین خود نیز به یک یا بی نهایت طرح و نقش برای خود تعریف کرده و اقدام به اجرای آن نماید.

البته مدل طراحی بکار گرفته شده در این سامانه به صراحت متن بالا نیست و در محیطی سرگرم گونه اقدام به هدایت کاربران می نماید. این سامانه یک سری ابزار رایگان را برای کاربران خود فراهم می‌آورد تا آن‌ها با استفاده از آن به اهداف خود نیل داده شوند.

ابزارهای رایگان این سامانه برای هر شخص بصورت کاملاً اختصاصی در نظر گرفته می‌شوند و همچنین شخص می‌تواند این ابزارها را در گروه های کسب و کار خود یا شرکت هایی که اقدام به تاسیس آن در سامانه کرده است استفاده نماید.

تهیه این ابزارها برای شرکت ها یا مجموعه ها هزینه‌های بسیار زیادی دارد و درگیری‌های مختلفی را برای کاربران آن فراهم می‌آورد ، بعنوان مثال برای یک مجموعه ی بیست نفره اصلاً به صرفه نیست نرم‌افزار اتوماسیون اداری خریداری نمایند و سالانه مبالغ مختلفی را صرف شارژ سالانه آن نماید.

تعدادی از ابزار های ارایه شده در سامانه که نامحصوص هستند به شرح زیر می‌باشد :

* اتوماسیون اداری و سازمانی با تمامی امکانات دبیرخانه ، کارتابل، پوشه بندی و برچسب گذاری نامه ها، آرشیو سازی، تعریف اسناد صادره ، وارده و داخلی ، تعریف بی نهایت دبیرخانه با فرمت های شماره گذاری مختلف و مدیریت آن‌ها برای یک گروه کسب و کار یا شرکت خاص ، امکان مدیریت ارسال های اسناد بر اساس چارت سازمانی

* تعریف ساختار استراتژیک گروه یا شرکت سازمانی معادل تعریف چارت سازمانی و دسترسی پست های سازمانی به یکدیگر و همچنین توانایی تعریف ساختاری های سازمانی هلدینگی و بسته و وابسته ی یکدیگر

* مدیریت پروفایل طرح ، گروه و یا شرکت و جهانی سازی آن‌ها و همچنین رقابتی نمودن آن

* مدیریت جذب و بکار گیری سایر افراد و عضو نمودن آن‌ها در طرح ، گروه یا شرکت مورد نظر. بعنوان مثال در نظر بگیرید قرار است یک سری افراد استخدام نمایید بطور معمول در روزنامه های آگهی چاپ نموده و یک ایمیل معرفی می نمایید و از افراد می‌خواهید که اقدام به ارسال زرومه نمایند و بعد از کنترل رزومه ها با افراد تماس گرفته شده و از آن‌ها دعوت می نمایید برای مصاحبه مراجعه نماید. در جامعه مجازی مربا برای هر گروهی که می‌خواهید تشکیل دهید می‌توانید یک آدرس اختصاصی داشته باشید به در روزنامه بجای آدرس ایمیل به افراد آدرس صفحه ی ثبت نام را دهید و سپس افراد بجای ارسال رزومه های مختلف با استانداردهای مختلف اقدام به پر نمودن فرم‌های شما می نماید و سپس جامعه مجازی کنترل فرم پر نمودن تا تکمیل فرایند عضو شدن آن‌ها را پیگیری خواهد نمود.

* مدیریت فرایندهای سازمانی ، هر فرایندی که در گروه یا شرکت شماست می‌توانید با ابزار طراحی Work-flow بصورت BPMN طراحی نموده و سپس فرم‌های مورد نیاز را نیز طراحی خواهید نمود و سپس در گروه‌های خود جاری می سازید. این‌گونه امکان تا همکنون ( ۱۳۹۳ ) در هیچ سامانه ای در به این صورت وجود نداشته و ندارد و برای داشتن آن می بایست هزینه‌های هنگفتی توسط مدیران ارشد یک سازمان یا شرکت ها صورت پذیرد.

* مدیریت پروفایل و جامعه مجازی دوستی کاربران که امکانات متنوعی برای پوشش کامل اینگونه ارتباطات فراهم آمده است تا ضمن پوشش سرگرمی محور بودن این شبکه‌ها موجبات رشد طرح ها و حرکت‌های مفید سازمانی صورت پذیرد

و … !

یکی از مهمترین مسایل در نظر گرفته شده برای مربا امکان جهانی سازی یک گروه ، شرکت یا سازمان است. سازنده ی شرکت می‌تواند با انتخاب نام جهانی برای شرکت خود آن را به چالش و کار با بقیه ی شرکت های ثبت شده نماید. در نظر بگیرید گروهی سازنده ی جعبه است در پروفایل شرکت خود نوشته است که سازنده ی قوطی است و نمونه‌های مختلفی از آن را در پروفایل خود قرار داده است. حالا شرکت دیگری در کار پخش میوه است ، در مربا امکاناتی مهیا شده است تا این دو به هم وصل شده و وارد فازهای مختلف کاری شوند.

حالا در نظر بگیرید گروهی طراح با هم قرار گذاشته‌اند طرح های مختلفی برای نقاشی برو دیوارهای خیابان‌ها با مدل های جدید اقدام نمایند و این را در پروفایل خود اعلام می نمایند. سپس گروه دیگری که با شهرداری منطقه ی فلان قرارداد بسته و بدنبال طرح های متفاوتی می‌گردد به هم وصل می‌شوند و در جریان کار و امور خود قرار می‌گیرند و از توانایی‌های هم استفاده می نمایند.

این جهانی سازی و فعالیت در شبکه امکان هر چه بیشتر مطرح بودن شما و گروه شما را در مربا بهینه سازی می نماید و دیگران در چهارچوب ساده‌تری می‌توانند به فعالیت‌های مورد نیاز خود پاسخ دهند.

 

ثبت نام در مربا :

هر شخص می تواند بصورت رایگان و آزاد در این جامعه ثبت نام نماید. برای ثبت نام فقط یک ایمیل و نام کاربری نیاز است و دیگر هیچ اطلاعات اضافه ای به زور از کاربر گرفته نمیشود ( مثل شماره موبایل ها و … )

بعد از ثبت نام کاربر مربا بصورت خودکار شرکتی/مجموعه یا سازمانی را برای کاربر مورد نظر تاسیس نموده و سپس برای این مجموعه ی تاسیس شده یک چارت سازمانی ساده ترسیم نموده و همچنین یک دبیرخانه ی پیش فرض با فرمتی پیش فرض آماده میکند

در نتیجه کاربر به یک محیط و میز کار آماده که بعد از ثبت نامش بصورت خودکار ساخته شد متصل می شود

البته از این به بعد کاربر خود می تواند بی نهایت شرکت / گروه / مجموعه / چارت سازمانی / دبیرخانه و … را ثبت نموده و عضو گیری نماید

بعد از این کار مربا یک اتوماسیون اداری همراه با یک مدل سیستم Paperless کامل با استانداردهای معمول در اختیار کاربر قرار میدهد.

کاربر می تواند برای شرکت / گروه / مجموعه طبق چارت سازمانی که ترسیم نموده عضو گیری نماید و از بقیه ی کاربرهایی که می خواهد آنها را استخدام نموده یا بصورت پاره وقت با آنها همکاری نماید دعوتنامه ارسال نماید

خود همین کاربر ثبت نام کننده هم می تواند عضو بی نهایت سازمان /شرکت / مجموعه شده باشد و خود نیز دارای شرکت هایی باشد و دیگران عضو آن باشند

امکاناتی که برای نیل کاربر یه این هدف در نظر گرفته شده به شرح زیر میباشند :

۱- مدیریت پروفایل : در این قسمت کاربر می تواند خود را بیشتر معرفی نموده و قابلیت های خود را شرح دهد

بوسیله ی پروفایل کاربر می تواند عضو گروه های دوستی شده و از جنبه های سرگرمی مربا استفاده نماید. در پروفایل می تواند اطلاعات خود را برای به چند محدوده ی دسترسی معرفی نماید : قابل مشاهده توسط همه – قابل مشاهده توسط تمام شرکت هایی که عضوشان هستم – قابل مشاهده توسط تمام شرکت هایی که ساخته ام

در مربا سعی شده کاربران را به سمتی هدایت نمود تا نسبت به تکمیل پروفایل خود اقدام نموده و با دیگران اقدام به ارتباط دوستانه نمایند. این ارتباط دوستانه بیشتر بسمت کاربردی و عملگرایانه هدایت می شود تا سرگرمی یا دوستانه و یا عاشقانه !

در پروفایل کاربر اطلاعات زیر موجود است :

۱- دنبال کننده ها

۲- دوستان

۳- شرکت ها / مجموعه ها / سازمان های عضو

۴- شرکت ها / مجموعه ها / سازمان های ایجاد شده

۵- پیاده سازی قسمتی برای مدیریت دسترسی ها به اطلاعات ذکر شده در بالا و نحوه ی مشاهده ی آن توسط افراد

۶- معرفی خود کاربر همراه با قابلیت های نوشتاری و اضافه نمودن عکس و …

۷- نوشتهای کاربر بصورت پست ها همراه با آرشیو و قابلیت لایک پذیری

۸- تعریف دو عکس یکی بعنوان پس زمینه و دیگری بعنوان عکس آواتار

 

ثبت و مدیریت  شرکت ها / مجموعه ها / سازمان ها و یا پروژه ها

این سوال مطرح می شود که چرا از نمی گویم ؛ شرکت ؛ همیشه تاکید دارم ؛ شرکت / مجموعه / سازمان ؛

چون نمی خواهم محدودیت بروی یک نام خاص مثل شرکت داشته باشم. بعنوان مثال شما می خواهید یک طرحی را شروع نمایید ، خوب در ابتدای کار خود بروی طرح کار می کنید ، سپس کار را شروع کرده و در وحله های مختلف افراد مورد نظر را در صورت نیاز به تیم خود اضافه می کنید ، حالا این تیم می تواند بصورت گروه باشد و یا اینکه شرکتی را برای این کار تاسیس می کنید و یا سازمانی را شکل می دهید و یا شرکت هلدینگی را ایجاد می کنید و شرکت های تابعه را با خود هماهنگ می کنید.

تمامی این موارد بصورت کامل در مربا پشتیبانی شده اند یعنی برای رسیدن به یک هدف کارآفرینانه یا کاری که در یک گروه در حال انجام است بهتر است در یک ساختار چینشی اعضا صورت پذیرد که من در مربا آنرا بعنوان چارت سازمانی تعریف نموده ام و کاربرم را به سمتی هدایت می کنم تا تشویق شود حتما این چارت را برای اعضای خود در نظر گیرد.

در اصل این چارت نظام هماهنگی را بروی طرح این فرد اعمال کرده و کاربر می تواند مدیریت بهینه تری بروی آن داشته باشد.

وقتی این نظام بروی کار روزانه یک شرکت / گروه / سازمان / طرح / … اعمال می شود و یک سری دستری ها برای اعضای گروه بر اساس چارت سازمانی و با نظر کارآفرین مورد نظر اعمال میشود می توان مدیریت بهتری بروی تیم مورد نظر داشت و هر وظیفه را در به اعضای خاصی سپرد و آنرا بدون تحت تاثیر قراردادن دیگر اعضا پیگیری نمود و به مجموعه ی بزرگتر پروژه بست داده شود.

شرکت ها / گروه ها / مجموعه ها / سازمان ها / …  ساخته شده  در مربا یک سری امکانات به شرح زیر دارند :

۱- پروفایل شرکت که شامل موارد زیر هستند :

۱-۱- عکس پس زمینه

۱-۲- معرفی محصولات – خدمات و … شرکت

۱-۳- معرفی شماره تلفن ها – ایمیل ها – آدرس ها و … همراه با مدل های مختلف دسترسی برای سطوح مختلف کاربران

۱-۴- معرفی مختصر

۱-۵- معرفی کامل

۱-۶- امکان بارگذاری عکس ، ویدئو و … بروی متون

۱-۷- امکان نمایش اعضا بصورت سطح بندی شده

۱-۸- امکان نمایش دنبال کننده ها

۱-۹- خبر گذاری و خبر رسانی

۱-۱۰- امکان لایک بروی محصولات – اخبار – مجموعه و …

۱۱-۱- امکان تغییر نام

۱-۱۲- امکان تعریف نام در دسترسی یا نام عمومی جهت شرکت در رقابت های جهانی سازی ( یکی از ویژگی های منحصر بفرد مربا )

۱-۱۳- امکان تغییر صاحب یا معلق سازی

۲- مدیریت چارت سازمانی

۲-۱-  سیستم طراحی چارت سازمانی

۲-۲- سیستم مدیریت دسترسی ها برای پست های سازمانی

۲-۳- تعاریف پست های سازمانی و پست های تو در تو و لینک به چارت دیگر برای پیاده سازی چارت های هلدینگ

۳- عضو گیری و مدیریت بکار گیری اعضا

۳-۱- سیستم مدیریت استخدام و نیروی انسانی جهت ساماندهی آگهی های جذب و بکارگیری (یکی از ویژگی های منحصر بفرد مربا )

بعنوان مثال مدیر یک شرکت می خواهد نیروهایی را استخدام نماید. بطور معمول یک آگهی در روزنامه چاپ نموده و یک ایمیل معرفی می نماید و افراد جویای همکاری رزومه ی خود را به شخص مورد نظر ارسال می نمایند. در یک پروژه من مسئول بررسی رزومه ها بودم ، در یک آگهی در روزنامه های کثیرالانشار بیش از ۳۰هزار رزومه برای من ارسال شد و مجبور شدم تمامی افراد شرکت را برای مطالعه ی رزومه ی این افراد بکار گیرم.

مجبور شدیم مجددا به همه ی ارسال کننده های رزومه پیام کوتاهی ارسال نمایم از آنها بخواهم به وب سایتی که به این منظور طراحی کرده بودم دعوت کنیم و از متقاضی ها خواستم فرم های آنلاین را پر کرده و کد پیگیری دریافت نمایند و سپس یک چرخه ی کامل در وب سایت برای امتیازدهی آنها به راه انداختم.

بنده قسمتی از این تجربه را برای بکار گیری در مربا استفاده نمودم.

بطوری که هر گاه مدیری خواست نیرو جذب کند در روزنانه بجای ایمیل یک آدرس وب سایت قرار می دهد و از متقاضی ها می خواهد به آن مراجعه نموده و سپس بقیه ی ماجرا از طریق مربا به راحتی قابل پیگیری خواهد بود.

۳-۲- مدیریت اعضا و اختصاص سمت های سازمانی به آنها

 

۴- مدیریت دبیرخانه

۴-۱- هر شرکت / مجموعه / … می تواند بی نهایت دبیرخانه داشته باشد و این دبیرخانه ها نقش عمده ای در مدیریت دسترسی های اعضا دارند

در دبیرخانه مدیریت اندیکاتورها صورت می گیرد.

در مربا اندیکاتور بر اساس سه نوع شماره صادر می کند : نامه های داخلی بین اعضا – نامه های صادره به بیرون – نامه های وارده

کاربر می تواند برای هر کدام از اینها نحوه ی شماره گذاری را تعریف نموده و از موتور تولید شماره های اندیکاتور مربا استفاده نماید

۵- مستندات

۵-۱- بکار گیری سیستم مدیریت مستندات در یک مجموعه همراه با مدیریت revision

این امکان را در مربا با توجه به تجربه ای قبلا در طراحی یک سامانه  مدیریت اسناد داشتم بکار بستم

البته به کاملی سامانه DMS نیست ولی امکانت خوب ساده ای برای رفع نیازهای شرکت یا مجموعه در نظر گرفته شده است.

 

اتوماسیون اداری (‌مدیریت مکاتبات در مربا )

این قسمت شامل تمامی امکانات مورد نیاز کاربر و اعضای تیم برای مدیریت نقل و انتقال اطلاعات است.

همانند تمامی اتوماسیون های اداری هر کاربر یک کارتابل داشته و تقسیم بندی های مختلفی نیز جهت ساماندهی نامه ها و اسنادی که بین خود در تبادل دارند.

در نظر بگیرد شما به تفیکیک شرکت ها و یا پروژه هایی که عضو آن هستید کارتابل هایی تفکیک شده دارید.

در این سیستم تمامی امکانات اتوماسیون ها و همچنین سیستم های مدیریت ایمیل در نظر گرفته شده است و کاربر می تواند بهترین استفاده را از این ابزارها داشته باشد :

۱- ارسال نامه ی جدید

۲- جواب دهی به نامه ها

۳- ارسال کپی نامه (‌Forward )

۴- مدیریت آرشیو

۵- آرشیو نامه های ارسال شده به تفکیک

۶- آرشیو نامه های دریافت شده به تفکیک

۷- آرشیو نامه های ارجاع شده

۸ – برچسب گذاری پویای نامه ها

۹- مدیریت نامه های پیش نویس و توانایی کار چند کاربر بروی یک نامه

۱۰- درج متن ، عکس ، ویدئو و … در نامه ها

۱۱- امکان هامش و یا پانویس گذاری روی نامه های ارجاع شده

۱۲- نمایش آماری نامه ها

۱۳- مشاهده سوابق نامه ها

۱۴- ارسال نامه همراه با امضای دیجیتال و یا بدون امضا

 

دبیرخانه

دبیرخانه در مربا یکی از پر استفاده ترین قسمت های این جامعه مجازی است.

در دبیرخانه نامه های صادره و وارده ثبت شده و اندیکاتور میشوند.

یعنی هر نامه ای که قرار است از شرکت جاری به شرکت دیگری زده شود و هر نامه ای که از شرکت های دیگر برای شرکت جاری زده میشود در این قسمت ثبت می شود.

این قسمت شامل موتوری است برای تولید پیش ساخته ها (‌templates) و می تواند نامه های شما را در محیط ورد بشما خروجی بدهد

یکی از بهترین امکانات استفاده شده در مربا مجهز کردن این جامعه مجازی به موتور جستجوی هوشمند با قابلیت وزن دهی بر جستجوهاست

این امکان با هدف جستجو در سوابق نامه های صادره با بهترین عملکرد در نظر گرفته شده است.

در این قسمت امکانات بهینه سازی شده ای جهت تسهیل در جستجو و دسته بندی نامه های دبیرخانه نیز در نظر گرفته شده است.

 

مدیر تیم های توسعه
نظریه پرداز جوامع نوین مجازی
نویسنده مقالات در ماهنامه های تخصصی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ نُه = 16